תעודת הבגרות

תעודת הבגרות במדינת ישראל היא תעודה המוענקת לכל בוגר בית ספר תיכון או נבחן חיצון שעמד בהצלחה בכל הדרישות הלימודיות והחוקיות של משרד החינוך בישראל. התעודה מוענקת על ידי אגף הבחינות במנהל הפדגוגי, שאחראי על קיום מערכת הבחינות הממלכתיות – חיצוניות ועל ידי בית הספר אותו סיים התלמיד ללמוד.

תלמיד יהיה זכאי לתעודת בגרות אם עמד בדרישות:

  • היבחנות במקצועות החובה לפי מסלול לימודיו בבית הספר, לפי מגזר ופיקוח.
  • היבחנות במקצוע מוגבר אחד לפחות, ברמה של 5 יחידות לימוד.
  • עמידה בתנאי קבלת ציון במקצועות הפנימיים.
  • להגיע למינימום 21 יחידות לימוד בהתאם לפרופיל התלמיד (דרישות הרכב מסלול לימודיו לפי מגזר ופיקוח).

הדגשים:

  • אנגלית ברמת 5 יחידות לימוד אינו עונה לדרישה של מקצוע מוגבר אחד לפחות.
  • במידה והתלמיד ניגש לשני מקצועות מדעיים ברמת 5 יחידות לימוד הוא פטור ממבוא למדעים.
    מקצוע רביעי ברמת 5 יחידות לימוד (בנוסף לאנגלית ומתמטיקה) יופיע תחת המקצועות הפנימיים (שם מקצוע, היקף לימוד של 450 שעות וציון).
  • תלמיד יהיה זכאי לתעודת בגרות, גם אם יופיע בה ציון נכשל אחד (בין 45-54 נקודות) ובלבד שהנכשל אינו במקצוע שפת אם (עברית או ערבית), ואינו ב"מעורבות חברתית" (מח1).

מקצועות חובה

מקצוע בהיקף שעות מינימאלי המחייב להיבחן בו בבחינה חיצונית כתנאי לקבלת תעודת הבגרות.

תנ"ך – 2 יחידות לימוד

ספרות – 2 יחידות לימוד

היסטוריה – 2 יחידות לימוד

עברית – 2 יחידות לימוד

אזרחות – 2 יחידות לימוד

מתמטיקה – 3 יחידות לימוד

אנגלית – 3 יחידות לימוד

סך הכל 16 יחידות לימוד

מקצועות בחירה

קבלת בגרות מותנית בבחירה של מקצוע אחד לפחות ברמת 5 יחידות לימוד (למעט אנגלית), מקסימום 3 מקצועות ברמת 5 יחידות לימוד (למעט אנגלית ומתמטיקה).

​מקצועות פנימיים

קבלת זכאות לתעודת בגרות מותנית בהיבחנות ו או השתתפות במקצועות ופעילויות חינוכיות אשר הערכתם נעשית על ידי בית הספר.

שני מקצועות בהשכלה כללית (30 שעות לכל מקצוע) 

מתחומי החברה והרוח, התרבות והמורשת, המדעים והטכנולוגיה, השפות והאמנויות – תחומים החוצים את כל התרבויות וחושפים את המשתתפים לעולם רחב של רגשות ויצירה.

מבוא למדעים (90 שעות)  

היבחנות במקצוע פיזיקה (סמל שאלון 036183) או ביולוגיה (סמל שאלון 043183) או כימיה (סמל שאלון 037183) או מדע וטכנולוגיה לכל (מוט"ל, סמל שאלון 704183). דרישות הסף – היקף של 3 שעות שבועיות במשך שנה אחת.

פטור ממבוא למדעים

  •  בנתיב העיוני- תלמיד אשר נבחן בשני במקצועות מדעיים שונים ברמת 5 יחידות לימוד (פיזיקה, ביולוגיה, כימיה, מוט"ל, מדעי המחשב).
  • בנתיב החקלאי – תלמיד אשר נבחן במקצועות חקלאות וביולוגיה ברמה של 5 יח"ל.
  • בחינוך הטכנולוגי – תלמיד הנבחן בשני מקצועות ברמת 5 יח"ל המשתייכים לשתי קבוצות שונות מתוך הקבוצות: מוביל / התמחות/ מדעי.

חינוך גופני (180 שעות)

 חובת למידה והשתתפות בהיקף של 60 שעות לימוד מדי שנה במשך 3 שנים. במקצוע ישנם 2 סמלי שאלונים: סמל שאלון 41083 עבור כלל התלמידים, וסמל שאלון 41073 עבור תלמידים שיגישו עבודה במקום בחינה עקב בעיות רפואיות. תלמיד שבחר במגמת חינוך גופני ברמת 3 או 5 יחידות לימוד יהיה חייב להיבחן גם בבחינה הפנימית בחינוך גופני.

מעורבות חברתית (180 שעות) 

התכנית מתפרסת על פני 3 שנים של למידה משמעותית ומעורבות פעילה. התכנית תורמת לטיפוח בוגר עצמאי, מעורב, בעל תודעה חברתית, בעל חוסן נפשי, איכפתי ורואה את המעורבות כדרך חיים. במקצוע מעורבות חברתית ישנם 4 קודים מ-1 עד 4 ויירשם כמלל בתעודה ולא כציון. במידה ונבחר קוד 1 (לא עבר) – התלמיד אינו זכאי לתעודת בגרות.

מבנה התעודה

בצד הקדמי של התעודה מופיעים פרטי התלמיד, הכולל שם מלא, מס' תעודת זהות, שם המוסד ומיקומו שבו סיים ללמוד ושנת מחזור סיום. בצד האחורי מופיעים רשימת המקצועות בהם נבחן התלמיד בבחינות הבגרות וציונם הסופי.


מבנה הציונים מחולק ל 2 חלקים:

מקצועות חובה והגבר – בחלק זה בתעודה יופיעו כלל הציונים הסופים למקצועות החובה והבחירה.
מקצועות פנימיים – בחלק זה בתעודה יופיעו הציונים הפנימים בהשכלה כללית, חינוך גופני, מבוא למדעים, מעורבות חברתית והתפתחות אישית.

רמות הלימוד

רמות הלימוד במערכת מוגדרת ביחידות לימוד המאפיינות הן את מידת העמקה במקצוע ורמת קושי הבחינה והן את מספר שעות הלימוד באותו המקצוע. טווח הרמות למקצועות השונים הוא בין 2 יחידות לימוד ל- ‏5 יחידות לימוד, בדרך כלל היקף הלימודים ליחידת לימוד אחת מוערך ב- 90 שעות לימוד בכיתה. מקצועות ברמה של ‏5 יחידות לימוד נלמדות בלפחות ‏450 שעות לימוד.

ציון המקצוע

הציון שנקבע לכל מקצוע הוא שילוב של ממוצע הציונים של הבחינות שנערכו בבית הספר (הערכה פנימית המוערכת ב-30% מהציון הסופי בשאלון), עם ציון הבחינה הממלכתית-חיצונית (הערכה חיצונית המוערכת ב-70%). לפני הבחינה החיצונית מוגש על ידי בית הספר ציון הגשה שנתי (מגן).

לקריאה נוספת

קישורים מהירים

פייסבוק ביה״ס