כל מי שלומד באיש שלום יודע שעל שולחנות הספרייה ממתינים לוחות שחמט מסודרים לקראת משחק. מדי שנה מתקיים באיש שלום טורניר שחמט חוצה שכבות בניצוחו של אייבי היקר שלנו. אם אתם רוצים להשתתף בטורניר אתם מוזמנים להירשם אצל אייבי ובינתיים להתכונן לתחרות.
שחמט הוא משחק אסטרטגיה נרחב ופופולרי שמשתתף בו שני מתחרים. המטרה בשחמט היא להפיל את מלך היריב על לוח המשחק. שחמט הוא משחק לוח אסטרטגי מופשט וענף ספורט המיועד לשני שחקנים. זהו אחד מהמשחקים השכיחים והמורכבים ביותר הקיימים בתרבות האנושית; המשחק מקובל ברחבי העולם כתחביב וכספורט תחרותי כאחד. אדם העוסק במשחק שחמט באופן מקצועי נקרא שחמטאי.
לוח השחמט מחולק ל-64 משבצות ובו שמונה שורות הממוספרות מ-1 עד 8 ושמונה עמודות המסומנות באותיות א' עד ח', או A עד H (משמאל לימין, מנקודת מבטו של הלבן). המשבצות צבועות בצבעי שחור ולבן לסירוגין (או, בכלליות, צבע בהיר וצבע כהה) – כל ארבע הצלעות של משבצת לבנה גובלות במשבצת שחורה, ולהפך. מניחים את הלוח כך שהמשבצת הימנית ביותר בשורה הקרובה לכל שחקן היא לבנה.
מאפייני הכלים
מלך – הכלי החשוב ביותר על הלוח. ביכולתו לנוע לכל כיוון (ישר או אלכסון) משבצת אחת בכל כיוון, למעט "הצרחה" (ראו בהמשך).
כאשר המלך נמצא במצב של "שח", כלומר במצב שבו היריב יוכל "להכותו" בתורו הבא, השחקן המאוים חייב לשנות מצב זה על ידי הזזת המלך, חסימת קו ההתקפה של הכלי המאיים, או על ידי הכאה של הכלי המאיים. על מנת לנצח במשחק, על השחקן להגיע למצב שבו יריבו לא יוכל למלט את מלכו מהשח, להכות את הכלי המאיים או לחסום את האיום על ידי כלי משלו. מצב זה נקרא "מט".
מלכה – המלכה נחשבת לכלי החזק ביותר על הלוח. היא יכולה לנוע גם בקווים ישרים (כמו הצריח) וגם באלכסון (כמו הרץ), ויכולה לנוע משבצת אחת או מספר משבצות – עד קצה גבול הלוח. אבל אפילו המלכה לא יכולה לדלג על כלים. אם היא נתקלת בכלי אויב, היא יכולה להכות אותו – ולהתייצב במקומו.
צריח – הצריח נע בקווים ישרים – קדימה ואחורה, ימינה ושמאלה. הוא יכול לנוע משבצת אחת או מספר משבצות (עד לקצה גבול הלוח), אבל הצריח איננו יכול יכול לדלג על כלי אחר. אם הוא נתקל בכלי אויב, הוא יכול להכותו – ולהתייצב במקומו.
רץ – הרץ יכול לנוע רק באלכסונים. יעיל במיוחד במצבים פתוחים. הרץ הוא הכלי היחיד שמוגבל לצבע משבצת אחד, ואינו יכול לעבור לצבע השני. שני הרצים הקיימים, מכסים ביחד את שני הצבעים של הלוח, ולכן במקרה שאבד רץ אחד, חלק מהשליטה על הלוח אבדה.
פרש – הפרש הוא המיוחד והמעניין בכלי השחמט. הילוכו מזכיר צורת רי"ש – קודם שתי משבצות בקו ישר (קדימה, אחורה, ימינה או שמאלה) ולאחר מכן משבצת אחת בפניה. בנוסף יש לפרש תכונה מיוחדת – הוא מדלג מעל כלים – בין אם אלו כלי היריב או כל כלי מהצבא שלו. אם הפרש מסיים את מסעו בערוגה שבה נמצא כלי אויב, הוא יכול להכותו – ולהתייצב במקומו. כשהפרש מדלג מעל כלי הוא אינו מכה אותו.
רגלי – הרגלים הם הכלים הזוטרים – שמונה במספר לכל צד. תנועת הרגלי פשוטה – הוא נוסע צעד אחד קדימה (כמובן שהרגלים הלבנים נוסעים לכיוון המחנה השחור, ואילו הרגלים השחורים – לכיוון המחנה הלבן). בניגוד לכלים האחרים, הרגלי מכה בצורה אחרת – בצעד אחד קדימה ובאלכסון, ימינה או שמאלה. אם יש כלי חבר או אויב במשבצת שלפני הרגלי, אז הרגלי לא יכול להתקדם. מלבד זאת לרגלי תכונה מעניינת נוספת. במסעו הראשון, כשהוא עדיין במיקומו המקורי, יש לרגלי הזכות לנסוע קדימה שני צעדים במקום אחד.
אבל התכונה המרתקת ביותר של הרגלי באה לידי ביטוי כשהרגלי מתקדם עד לקצה הלוח (כלומר רגלי לבן מגיע לשורה השמינית או רגלי שחור מגיע לשורה הראשונה). כשהרגלי מגיע לקצה הלוח הוא מקבל "העלאה בדרגה" ויכול לבחור להפוך לכל כלי אחר כרצונו – מלבד מלך. הדבר נקרא הכתרה.